NYHEDER

Århusianerne bakker massivt op om klimaet

I sidste uge blev der under temaet ”Energidøgnet” afholdt en række energi-eventer til fordel for klima og miljø rundt om i Danmark. I Århus var opbakningen og interessen massiv. Energiselskabet NRGi’s arrangement på Kunstmuseet ARoS trak mere end en tredjedel af alle besøgende.

I lørdags afholdt energiselskabet NRGi ”Energidøgnet” på Kunstmuseet ARoS. Målet var at trække energien ned i øjenhøjde og få en snak med såvel børn og voksne om, hvordan energien produceres og får hverdagen til at fungere, samt ikke mindst hvordan man kan spare på den.   - Vi havde nok forventet, det ville blive besøgt, men at vi skulle tiltrække næsten 2.100 østjyder til vores arrangement overstiger langt vores forventninger og må betegnes som en stor succes, siger Per Svendsen, kommunikationschef hos NRGi.

De næsten 2.100 børn, unge og voksne der havde valgt at bruge dagen på ARoS, fik en lærerig dag med rådgivning fra NRGi’s energirådgivere, mulighed for at komme op i en 35 meter høj kran, et spændende fysikshow, diverse børne workshops og ikke mindst en koncert med Mohamed fra X-factor som bidrog til at få energien til at nå nye højder.   NRGi stod dermed ifølge brancheforeningen Dansk Energi, som har hovedansvaret for ”Energidøgnet” for ca. en tredjedel af det samlede antal deltagere i ”Energidøgnet” på landsplan. Arrangementet kunne følges på radioens P4, som transmitterede live fra ARoS i programmet ”Levende Lørdag”.

Mæglerkæde vil bremse indbrudsbølge

I fremtiden vil alle danskere, der køber og sælger en bolig via ejendomsmæglerkæden home få tilbudt en alarm til boligen sammen med bolighandlen. Via et nyt samarbejde med alarmselskabet, LOCKON vil home forsøge at bidrage til at give deres kunder en større tryghed i deres nye hjem. Det er første gang, at en ejendomsmæglerkæde og et alarmselskab på den måde går sammen for at støtte udbredelsen af tyverialarmer.

2008 slog rekord i antallet af indbrud i danske hjem. I alt 43.786 gange måtte en familie sidste år opleve at komme hjem til et hus eller lejlighed, hvor der har været ubudne gæster og tendensen fortsætter i 2009 med en vækst på 10 procent i antallet af indbrud. Nu vil ejendomsmæglerkæden home hjælpe til at nedbringe de mange indbrud. Det skal ske via et nyt strategisk samarbejde med alarmselskabet, LOCKON, der har specialiseret sig i alarmservices via nettet.

- Tryghed og sikkerhed er parametre, der også spiller ind, når danskerne skal vælge et hus eller lejlighed, og det er værdier som vi også gerne vil kendes ved. Derfor har det været oplagt for os at indgå et samarbejde med LOCKON, der via deres alarmservices, er med til at give vores kunder en merværdi, når de køber eller sælger en bolig gennem home, siger Niels H. Carstensen, der er kommunikationschef i home.

home håber også, at samarbejdet vil kunne bremse de mange indbrud, der sker som en konsekvens af, at en bolig er til salg på nettet, hvor tyvene i ro og mag kan studere inventaret i boligen. Ifølge en undersøgelse fra Nordsjællands Politi fra november sidste år, så forekommer en tredjedel af alle indbrud, hvor der bliver stjålet designermøbler, i hjem, der ligger til salg med billeder på nettet.

- Det tager vi naturligvis meget alvorligt. Ingen sælger ønsker at miste muligheden for at sælge sin bolig over nettet, men med det her tiltag kan vi gøre det lidt mere sikkert, siger Niels H. Carstensen fra home.

Digital nabohjælp

Hos LOCKON er man stolte af at samarbejde med home. - Vi er naturligvis glade for, at home har valgt os som samarbejdspartner. De leverer tryghed og sikkerhed i bolighandler og vi gør det samme, når boligen så er købt, og vi ser meget frem til muligheden for at præsentere vores produkt for de danske boligkøbere - og sælgere, siger direktør i LOCKON, Carsten Rasmussen.

LOCKON er en ny internetbaseret alarmservice, der udnytter, at alle danskere efterhånden har en bredbåndsforbindelse. På grund af internetteknologien har LOCKON kunne genopfinde begrebet nabohjælp; som LOCKON har gjort digital, idet udvalgte naboer, venner og familie kan få en e-mail, sms og telefonopkald, hvis alarmen går, og man ikke selv reagerer. En alarm sendes videre i kæden af venner og naboer indtil én har reageret - for eksempel ved at tilkalde politiet eller tjekke naboens bolig.

- Nabohjælp er et velkendt dansk begreb og ofte hurtigere og mere effektivt end en vagtservice, som man kender fra de konventionelle alarmer, fortæller Carsten Rasmussen fra LOCKON.

Samarbejdet mellem home og LOCKON kommer til at bestå af en pakke som mæglerene udleverer ved hver bolighandel. Via pakken har den nye køber så mulighed for at få adgang til en alarm fra LOCKON og med en række udvalgte services. Tilbuddet gælder også alle boligsælgere hos home - dermed er boligen overvåget mens det er til salg og når boligen er solgt kan man tage alarmsystemet med til sin nye bolig.

 

For yderligere oplysninger kontakt venligst:

LOCKON Carsten Rasmussen, direktør Tlf. 20 30 62 98

eller

home Niels H. Carstensen, kommunikationschef

Tlf. 40 13 55 33

Om LOCKON

LOCKON er et helt nyt alarmkoncept, der baserer sig på nettet. Det kom på markedet i november 2008. LOCKON, der har hovedkontor i Viby ved Århus, er stiftet af Carsten Rasmussen og Torben Kring, der begge har en baggrund i TDC. Udover de to stiftere er det energiselskabet NRGi, der står bag LOCKON, og som dermed er med til at sikre det økonomiske fundament for LOCKON. NRGi’s involvering i alarmer til private kommer efter, at koncernen i en årrække har leveret alarmer og sikring til erhvervslivet.

Se mere på www.lockon.dk

Tag gratis med NRGi på ARoS

NRGi forlænger Energidøgnet, så lørdag den 26 september kan du tage familien gratis med til ARoS og blandt andet opleve Mohamed fra X-Factor.

NRGi forlænger Energidøgnet

Lørdag den 26. september kan du tage familien gratis med til ARoS. Her forlænger NRGi Energidøgnet med endnu en dag og giver dig mulighed for at få energien lidt tættere på kroppen, hvor du også kan opleve Mohamed fra X-Factor sørge for energi til øre og ben i en forrygende mini-koncert.

NRGi i kamp for energibesparelser og CO2 reduktioner

NRGi er på mange områder aktive i kampen for at sikre energibesparelser og CO2 reduktioner. Derfor er NRGi også med i det landsdækkende Energidøgnet, fordi vi på den måde, sammen med ARoS, kan være med til at sikre, at de energibesparende initiativer flyttes ud i dagligdagen, hvor folk færdes.

Vind billetter til Kattegatcentret

Mellem 14.00 og 17.00 vil du kunne opleve en sjov, lærerig og hyggelig energieftermiddag med fysikshow, forsøgslaboratorier, børneworkshop, spareråd af NRGi og Wupti samt som sagt Mohamed-koncert. I løbet af eftermiddagen vil du ligeledes have mulighed for at komme 35 meter op i ELCON's lift, og der vil være løbende konkurrencer med vinder-udtrækninger, hvor du kan vinde en tur for familien til Kattegatcentret.

Kunstens energi

Vil du kombinere din nye viden om energi med kunstens verden, har du mulighed for at deltage i en af de løbende omvisninger i de 9 rum eller rundt på ARoS.

Tag familien under armen og brug eftermiddagen sammen med NRGi på ARoS, hvor der er fokus på energien i en kunstnerisk kulisse.

Tid: Lørdag den 26. september klokken 14.00-17.00 (gratis åbent hele dagen)

Sted: ARoS på Aros Allé 2 i Århus C

Program

Klokken 14.00 - 17.00:

  • Der laves løbende forsøg og eksperimenter ved de forskellige forsøgsstationer M
  • ulighed for at få en snak med NRGi Rådgivere om spareråd og med Wupti om energirigtige produkter
  • Tag med mor eller far 35 meter op i luften i EL:CON liften
  • Værksted for børn, hvor der males rispapirslamper.

Kl. 15.00-15.30:

  • Koncert med Mohamed fra X Factor Koncerten foregår på "Gaden" (inde i ARoS).

Ny direktør i NRGi Rådgivning

Ulf Christensen har med indgangen til september skiftet titlen som konstitueret direktør ud med en titel som administrerende direktør i NRGi Rådgivning A/S.

Ulf Christensen, der er 47 år, har siden januar 2009 været konstitueret direktør for NRGi Rådgivning A/S. En titel som nu er skiftet ud med titlen som administrerende direktør. Før februar 2009 var Ulf Christensen direktør for erhvervsdivisionen i NRGi Rådgivning.

Den nye direktør har udvidet maskinmestereksamen og diverse efteruddannelser indenfor ledelse. Har blandt andet arbejdet som ansvarlig for energi- og driftsforhold i bygningerne på Hvidovre Hospital og Levnedsmiddelstyrelsen, har været afdelingsleder hos Birch & Krogboe A/S og har hos Wormslev arbejdet med personale, forretningsudvikling og projektledelse.

LOCKON nomineret til bredbåndspris

LOCKON er i dag blevet nomineret til årets bredbåndspris. Dermed er det århusianske alarmselskab kommet i selskab med navne som YouSee, Fullrate og Telia.

De ser frem til den 9. september hos alarmselskabet LOCKON, der har hovedkontor i Århus. Den dag bliver det nemlig afgjort om selskabet vinder Bredbåndsprisen 2009. LOCKON er blevet nomineret til prisen sammen med blandt andre YouSee, Fullrate og Telia. Bredbåndsprisen uddeles på branchedagene, Bredbåndsdagene og bag prisen står Boligselskabernes Landsforening, Dansk Energi, FDIH, Forenede Danske Antenneanlæg, IT Branchen og Teleindustrien. Gennem de sidste to måneder har offentligheden kunnet nominere kandidater til prisen inden for tre forskellige kategorier, og det er i ”Årets Bredbåndstjeneste”, at LOCKON nu er blevet nomineret sammen med fire andre nye tjenester. Hos LOCKON ser man nomineringen som en blåstempling af virksomheden:

- Vi startede ud for mindre end et år tid siden med et nyt produkt man ikke tidligere havde set i Danmark. Derfor er det naturligvis overordentlig tilfredsstillende, at vi nu er blevet nomineret til en pris sammen med så kendte og tunge navne. Det tager vi som et tegn på, at vores koncept og alarmservice er vejen frem, når det handler om sikkerhed og tryghed i en moderne verden, siger Torben Kring, der er direktør i LOCKON.

LOCKON er et helt nyt alarmkoncept, der baserer sig på nettet og på en moderne version af nabohjælp. Det styres via en webportal og mobiltelefonen, og er det første alarmsystem i Danmark, der baserer sig på bredbånd. I nomineringen står der, at Årets Bredbåndstjeneste er en tjeneste eller en service, der ved hjælp af bredbånd skaber nye muligheder eller forbedrer eksisterende løsninger for brugerne. Tjenestens anvendelse kan for eksempel være inden for underholdning, uddannelse eller tjenester i hjemmet. Hos LOCKON har juryen lagt vægt på brugervenlighed, nytænkning og værdi for brugerne, samt at LOCKON også sikrer, at bredbåndsforbindelsen er overvåget for udfald.

- Vi lægger vægt på, at man altid skal kunne bruge sin internetforbindelse til at få en bedre og tryggere hverdag, og derfor er vi ekstra glade for, at Bredbåndsprisen også har fået øje på det, tilføjer Torben Kring.

Bredbåndsprisen 2009 uddeles ved Bredbåndsdagene den 9. og 10. september i København.

Kunder og medarbejdere får bedre forhold hos NRGi på Bjerrevej i Horsens

NRGi indvier nu nye lokaler på Bjerrevej 139 i Horsens. De stigende elpriser og udviklingen indenfor kommunikation har medført, at der er en stærkt stigende interesse for energirådgivning og ægte bredbånd, og i de nye lokaliteter kan kunderne se mulighederne indenfor disse områder.

Tilbygningen er på 525 m2 men hele ombygningen omfatter i alt 600 m2.

De nye lokaler indeholder kantine, reception, bredbåndsafdeling, rådgivningsafdeling og udstillingsfaciliteter, hvor kunderne har mulighed for at se nærmere på en række af de produkter, som NRGi-koncernen tilbyder i forbindelse med energibesparelser og kommunikation.

Byggeriet, der blev påbegyndt i juni 2007, har kostet ca. 11. mio. kr.

Koncernens energirådgivere har været på banen i forbindelse med byggeriet, og de har sikret et energioptalt byggeri. Eksempelvis er belysningen hovedsageligt udført med energibesparende LED lamper, der reguleres i takt med dagslyset.

Bygningerne på Bjerrevej huser herefter NRGi koncernens kompetencecenter indenfor projektering, ledningsdokumentation, hjemtagning af måledata og rådgivningsfaciliteter samt butik. Endvidere har datterselskaberne El:Con Elanlæg og NRGi Fibernet (Profiber) til huse i bygningerne.

EL:CON har købt ELRO’s el-installationsfirma Energicon Grenå A/S

I forbindelse med at ELRO styrker installations-aktiviteterne fra hovedsædet i Randers er det besluttet at sælge Energicon Grenå A/S til EL:CON.

ELRO´s tekniske installationsafdeling i Randers med ca. 50 medarbejdere under ELRO Erhverv A/S dækker kompetencemæssigt meget bredt. Heraf kan nævnes installationer som el-, data-, VVS- og CTS-installationer.

Med denne struktur vil ELRO også fremadrettet være en særdeles attraktiv samarbejdspartner, som til stadighed vil kunne tilbyde kunderne den helt optimale service og kompetence, som er nødvendigt i et marked der fremover vil stille større og større krav til effektivitet, kompetence og evnen til at agere løsningsorienteret i forhold til kunderne.

EL:CON Grenaa A/S overtager alle aktiviteter og medarbejdere i Energicon Grenå A/S pr. 1/11 2008, hvormed medarbejderstaben hos EL:CON Grenaa A/S øges med 21 medarbejdere.

Medarbejderne fra Energicon flytter ind i EL:CON Grenaa A/S’ nybyggede og netop indviede domicil på Kattegatvej 3 i Grenaa, som allerede er disponeret til at huse den øgede medarbejderstab på nu i alt 66 medarbejdere.

”EL:CON ønsker at opnå synergier fra starten, og vi har derfor valgt at flytte sammen med det samme”, siger afdelingschef Torben Kristensen. EL:CON ser mange muligheder for synergier, og fælles adresse er en af dem. ”Vi har mange af de samme kompetencer inden for industrianlæg, alarmer, data, skibsinstallationer, bygningsinstallationer og hvidevarer, så vi forventer os meget af vores tilkøb.” Med 50% flere medarbejdere har EL:CON Grenaa A/S mulighed for at løse endnu større og flere installationsopgaver end tidligere.

EL:CON Grenaa A/S er ejet af EL:CON Gruppen A/S, der er en del af NRGi.

Fornuftigt første kvartal for NRGi

Første kvartal 2009 som bød på en omsætningsfremgang på over 20 procent. Det er en stigning i resultatet før skat på 62 procent set i forhold til samme periode sidste år.Omsætningen er steget fra 438,9 millioner kroner til 529,8 millioner kroner, og resultatet før skat er gået fra 24,9 millioner kroner til 40,4 millioner kroner.

- Det er naturligvis tilfredsstillende, at vi isoleret set har haft et bedre 1. kvartal i 2009, ikke mindst set i lyset af danskernes faldende elforbrug. Men der er stadig et stykke vej, før vi er på det niveau, hvor vi bør befinde os set i forhold til vores ambitioner og forventninger til fremtiden. Og så er finanskrisen stadig et emne, der påvirker hele Danmark heriblandt også NRGi, siger Søren Sørensen, administrerende direktør i NRGi.

På investeringssiden har NRGi valgt at fortsætte investeringerne i blandt andet infrastruktur, hvor lønsomhed og udvikling er prioriteret frem for vækst. Af væsentlige nye tiltag kan nævnes den intelligente elmåler, som blandt andet giver mulighed for registrere energiforbruget time for time. Den nye elmåler bliver rullet ud til de første 20.000 forbrugere i løbet af 2009.

- NRGi’s aktiviteter i 2009 handler primært om udbygning af NRGi’s service, herunder intelligente elmålere, flere kommunikationsydelser, energirådgivning, som er med til at styrke kundernes økonomi og mindske deres energiforbrug. Vores forventninger er således stadig et højt investeringsniveau, siger Ulrik Kragh, bestyrelsesformand for NRGi a.m.b.a.

Forventningerne til årets resultat før skat i 2009 ligger i størrelsesorden 255-275 millioner kroner.

NRGi opruster på kommunikation

I takt med at det østjyske energiselskab NRGi er vokset kraftigt i de seneste år, er behovet for større fokus på kommunikation ligeledes steget. Derfor har NRGi netop ansat seniorkommunikationsrådgiver fra kommunikationsbureauet Rescu Kommunikation, Christian Bogh, i en nyoprettet stilling som kommunikationsstrateg.

Kommunikation er vigtig. Ikke mindst i en situation hvor en virksomhed er vokset eksplosivt inden for kort tid. Og det er netop tilfældet med NRGi, som efter fusionen med Energi Horsens sidste år nu tæller knap 1.100 ansatte og en omsætning på mere end 2 ½ milliard. - I takt med vores kraftige vækst er det blevet afgørende for os at kunne kommunikere professionelt – også når det gælder mere komplekse ting som økonomi og vores strategiske tiltag. Derfor er vi meget glade for at kunne byde velkommen til en kapacitet som Christian Bogh, som vil kunne bidrage væsentligt til vores øgede fokus på både god selskabsledelse (Corporate Governance) og vores kommunikation med vores ejerkreds, siger Per Svendsen, kommunikationschef i NRGi.

Christian Bogh er også kendt som en ivrig kommentator indenfor brugen af sociale medier som professionelt kommunikationsværktøj, hvilket også bliver en af opgaver i den nye stilling hos NRGi.

Christian Bogh (38 år), der er uddannet cand. oecon, kommer fra en stilling som seniorkommunikationsrådgiver og partner i det århusianske kommunikationsbureau Rescu Kommunikation og har tidligere arbejdet på Christiansborg samt i en række kommunikationsbureauer siden midten af 90’erne. - Vi er naturligvis kede af at skulle tage afsked med Christian, som har været en af drivkræfterne bag Rescu, men vi har stor forståelse for, at han ikke kunne sige nej til denne udfordring. Vi ønsker ham derfor held og lykke, siger Peter Freisner Johansen, administrerende direktør i Rescu Kommunikation. Christian Bogh tiltræder med øjeblikkelig virkning i NRGi’s hovedsæde i Skejby ved Århus og træder samtidig ud af både bestyrelse og ejerkredsen hos Rescu Kommunikation.

Fjern selvrisikoen med nabohjælp

Nabohjælp er en god ide. Det har en stor undersøgelse netop konkluderet. Og nu kan man også spare penge ved hjælp af nabohjælp. Det er forsikringsselskabet Alka, der nu tilbyder sine kunder, at de - med en alarm fra LOCKON - ikke skal betale deres selvrisiko ved indbrud. LOCKON har netop specialiseret sig i at bruge nabohjælpen i en ny og digital form.

Naboovervågning nedbringer antallet af indbrud og anden kriminalitet med en femtedel. Sådan konkluderer en ny international undersøgelse fra SFI Campell, der blev offentliggjort i fredags. Undersøgelsen viser, at ved man hjælp af nabohjælp, kan mindske risikoen for at få indbrud.  Indtil nu har nabohjælpen dog kun været baseret på de velkendte kontakter over hækken. Men der findes også en mere moderne form for nabohjælp, og den kan nu bruges til at spare penge. For selv om langt de fleste danskere har en indboforsikring, vil et indbrud som regel udløse en selvrisiko. Men det er der nu råd for, hvis man er kunde i Alka og har en alarm fra alarmvirksomheden, LOCKON. De har specialiseret sig i alarmer via et digitalt netværk mellem naboer, venner og familier, og Alka tilbyder nu sine kunder at fjerne selvrisikoen, hvis man er udstyret med en alarm fra LOCKON.

Det blå stempel

- Vi finder tanken om nabohjælp meget anvendelig og sympatisk til sikring af vores kunders hjem, og samtidig giver integrationen med nettet spændende nye muligheder for, at man kan aktivere sit nabonetværk. Og vi er naturligvis glade for Alka’s blå stempel. Det opfatter vi som et stort cadeau til et nytænkende og anderledes alarmkoncept som vores. Det er en anerkendelse af den præventive virkning nabohjælp har og det understøttes nu også af en undersøgelse, siger Torben Kring, der er direktør i LOCKON,

LOCKON brød i november sidste år Falcks og G4S’ dominans på det danske alarmmarked. LOCKON betyder, at man via nettet hele tiden kan overvåge sit hjem, og samtidig har LOCKON gjort det muligt, at lade udvalgte naboer, venner og familie få en e-mail, sms og telefonopkald, hvis alarmen går, og man ikke selv reagerer.

Flere indbrud

Sidste år var antallet af indbrud i de danske hjem de højeste nogensinde. Derfor leder man hos LOCKON hele tiden efter nye muligheder for at bekæmpe indbrudstyvene. - Men en af de ting vi ved, der virker er nabohjælpen, hvilket også anbefales af Det Kriminalpræventive Råd og med muligheden for nu også at spare sin selvrisiko, hvis uheldet alligevel skulle være ude, håber vi, at mange vil gøre brug af nabohjælpskonceptet, siger Torben Kring.