NYHEDER

NRGi lancerer mobiltelefoni gennem Waoo!

NRGi lancerer nu også mobiltelefoni gennem energiselskabernes fælles fiberbredbåndsselskab Waoo!

- Dermed kan du få dækket hele familiens behov for kommunikationsløsninger lokalt, siger Per Bergstedt, direktør i NRGi Fibernet.

Alle kan købe mobiltelefoni på Waoomobil.dk, uanset om de er fiberbredbåndskunder hos Waoo! eller ej.

- Vi kan se, at forbrugerne har et ønske om, at få dækket hele deres kommunikationsbehov lokalt. Vores mobiltilbud er som alle vores produkter skræddersyet til en families behov, og vi regner med, at det vil blive opfattet som meget konkurrencedygtigt, siger Per Bergstedt.

Tilbuddet om mobiltelefoni ændrer ikke ved, at NRGi Fibernet fortsætter med at lægge sine investeringer i de faste net. Mobiltilbuddet benytter Telias net, og det forventes at give overskud med det samme, fordi der ikke investeres store summer i markedsføring.

Waoo! Mobil rummer den nyskabelse, at flere medlemmer i en familie kan deles om taletidsminutterne. På den måde vil det være nemt at udnytte den taletid, en familie kan få med Waoo! Mobil. Desuden er der fri taletid, sådan at familiemedlemmer kun skal betale en opkaldsafgift for at tale med hinanden.

Se mere på www.waoomobil.dk

NRGi giver rabat igen for året 2011

På NRGi ’s repræsentantskabsmøde i sidste uge blev det besluttet, at udbetale rabat til virksomhedens andelshavere for året 2011 på samme måde som det sker for 2010.

Gennem de sidste år har NRGi valgt at udbetale en årlig rabat til virksomhedens andelshavere. En rabat der for 2010 udgør ca. 315 millioner kroner. Rabatten for 2010 udbetales i marts måned 2011.

- Med beslutningen om at udbetale en rabat for året 2011 sker der således også en udbetaling igen i marts måned 2012. Det er vores måde, at vise over for vores andelshavere, at det har stor værdi at eje en del af NRGi. Om der kommer en rabat igen i 2013 afhænger som sædvandligt af en aktuel vurdering fra repræsentantskabet, siger Søren Egge Rasmussen, bestyrelsesformand i NRGi.

Alle som har en elmåler fra NRGi er automatisk andelshaver i NRGi og får derfor del i rabatudbetalingen. Størrelsen af rabatten beregnes ud fra ens reelle forbrug.

Med udbetalingen i 2012 har NRGi udbetalt mere end 1,5 mia. kroner i den femårige periode som skattemyndighederne har givet tilladelse til.

Beslutningen om rabatudbetalingen blev vedtaget på NRGi’s repræsentantskabsmøde den 2. december 2010.

NRGi sponserer sport og kultur i Horsens

Stor tilfredshed hos både NRGi og fire Horsens-institutioner efter indgået sponsoraftale.

Horsens Håndboldklub, Team GM-LRØ, Horsens Ny Teater og Horsens & Friends, sammen med Musikforeningen Egils, har i november indgået en sponsoraftale med energiselskabet NRGi gældende fra 1. januar 2011. Med aftalen får NRGi for alvor mulighed for at markere sig i den sydlige del af energiselskabets forsyningsområde.

− NRGi har ledt efter et fyrtårn i Horsens, og her tror vi på, at vi har fundet det helt rigtige koncept. Med aftalen dækker vi utrolig bredt inden for både sport og kultur, og vi har fundet en samarbejdspartner med lige præcis den store idérigdom, der skal til for, at vi får de mest optimale muligheder for et aktiv sponsorat, siger Per Svendsen, kommunikationschef i NRGi.

Tiden er løbet fra sponsorater, hvor der blot blev afleveret en pose penge, som den sponserede kunne gå om bord i. NRGi har en forventning om en samarbejdspartner, hvor de bliver udfordret og kan deltage som en aktiv part.

− Vi har selvfølgelig gavn af at støtte institutioner i vores forsyningsområder, og det er også vores mål, men vi vil som virksomhed også have merværdi af sponsoratet, siger Per Svendsen.

Sponsoratet løber over en treårig periode – Horsens Håndboldklub har været idégenerator til, hvordan konceptet skulle se ud.

− Fra Horsens Håndboldklubs side er vi naturligvis meget glade og stolte over at kunne præsentere en ny hovedsponsor, der bidrager med et betragteligt beløb over tre år. Det er vigtigt for os at give sponsorer ’return of investment’ og skræddersy et koncept, der tilgodeser vore sponsorers ønsker, også når det strækker sig udover håndbold, siger Jesper Ipsen, der er koordinator på sponsoratet.

Sponsoratet er en kombination af sport og kultur, og det har været en helt bevidst strategi fra Horsens Håndboldklub, som er idégenerator på samarbejdet.

− Det er en fornøjelse hvordan vi her i Horsens kan samarbejde, når det gælder sport og kultur. Denne aftale afspejler, at vi i samarbejde kan tiltrække attraktive og seriøse sponsorer, der kan se de store muligheder, der ligger i at kunne kæde sport og kultur sammen i deres markedsføringsstrategi. Vi i Horsens Håndboldklub er utrolig glade for samarbejdet med Horsens Ny Teater, Team GM-LRØ og Horsens & Friends, siger Jesper Ipsen.

3. kvartal 2010

Tredje kvartal 2010 bød på en stigning i omsætning set i forhold til samme periode sidste år. Omsætningen var i tredje kvartal på 445 MDKK – en stigning på 18 MDKK set i forhold til samme periode sidste år. Resultatet før skat blev til et plus på 41 MDKK.

Tredje kvartal viste en opadgående tendens for NRGi i forhold til de to første kvartaler. Resultatet før skat viste dog en nedgang på 17 MDKK i forhold til samme periode sidste år. Et resulat, som er påvirket af den økonomiske udvikling og markedet generelt, samt tilkøb af tre nye virksomheder.

- Her i tredje kvartal begynder vi så småt at se resultaterne af den positiv udvikling i vores ordrebeholdning, der begyndte i første halvår af 2010. En tendens vi forventer vil fortsætte i fremtiden, ikke mindst når vores nyeste tilkøb af virksomheder bliver fuldt ud implementeret i NRGi. Der er dog stadig en række usikkerhedsmomenter, der kan påvirke årets endelige resultat, herunder udviklingen på aktiemarkederne og vores investeringer i fibernettet, siger Søren Sørensen, administrerende direktør i NRGi.

Udover tilkøbet af elinstallationsvirksomheden Agerkilde og den svenske byrumsinventar-virksomhed Centra Component samt fusionen med Bolius’ afdeling for tilstandsrapporter (EBAS), er der stor aktivitet i investeringerne hos NRGi. Eksempelvis arbejdes der på en større udbredelse af de intelligente elmålere i den nordlige del af NRGi’s forsyningsområde, der blandt andet dækker Århus og Djursland.

- I løbet af sidste halvår af 2010 arbejder vi på forberedelserne til at udbrede ikke mindre end 150.000 nye intelligente elmålere. Et arbejde som vil stå på de kommende to år, og som vil betyde store fordele for både vores andelshavere og NRGi. Fordele som vil blive mere og mere udtalte i takt med udviklingen af intelligente services til elmåleren, siger Søren Egge Rasmussen, bestyrelsesformand i NRGi.

VEKSØ leverandør og sponsor til Carlsbergs nye bydel i København

VEKSØ har netop indgået en aftale med Carlsberg A/S Ejendomme om at levere og sponsere byrumsmøbler, cyklismeprodukter og øvrigt byrumsinventar til Carlsbergs visionære byggeprojekt i København.

Grundlaget for aftalen er Carlsbergs vision om at omdanne de tidligere produktionsfaciliteter i København til en pulserende, levende ny bydel i moderne omgivelser – en bydel, der rækker ind i fremtiden. Efter forbilleder som bl.a. Covent Garden i London og Meatpacking District på Manhattan bliver området nu sluppet løs efter at have været lukket i 161 år. Udgangspunktet er, at hvis området er livligt og spændende at færdes i, så er det også kommercielt interessant. Det rette byrumsudstyr er derfor helt afgørende for områdets succes og fremtoning.

Carlsberg området skal i sit udtryk være en naturlig del af resten af København. Carlsberg har derfor valgt at anvende udstyr, der kendes fra resten af byen. Der er bl.a. tale om de populære Københavnerbænke og affaldskurve. Derudover cykelstativer, pullerter samt diverse andet byrumsudstyr.

Aftalen har et meget stort økonomisk perspektiv, da Carlsberg området for fremtiden skal rumme hvad der svarer til en mindre provinsby med ca. 5.000 indbyggere, 10.000 arbejdspladser og en masse besøgende.

VEKSØ er en af Europas førende design- og fremstillingsvirksomheder inden for byrumsmøbler, cyklisme samt gade- og parkbelysning, og med aftalen styrker VEKSØ nu yderligere sin position som en dominerende spiller inden for den moderne byudvikling.

- Mangfoldig, bæredygtig og levende bydel er de ord, Carlsberg A/S Ejendomme selv bruger om sin byudvikling. Og det er en udvikling, vi gerne vil bidrage til. Hos VEKSØ har vi stor fokus på at styrke oplevelsesøkonomien for de mennesker, der opholder sig i byerne, og som investerer i dem. Byernes tiltrækningskraft afhænger af, hvordan selve bylivet fungerer, og Carlsbergs storstilede projekt er et vigtigt bidrag i en positiv udvikling. Derfor har vi bl.a. også besluttet, at en del af vores levering sker i form af et sponsorat”, siger René Tristan Lydiksen, Sales & Marketing Director i VEKSØ.

Om VEKSØ A/S

VEKSØ blev etableret i 1950 med produktion af cykelparkering som speciale. I dag er VEKSØ en af Europas førende design- og fremstillingsvirksomheder inden for byrumsmøbler, cyklisme samt gade- og parkbelysning. I 2008 blev virksomheden en del af NRGi-koncernen. VEKSØ har hovedsæde i Taulov ved Fredericia og beskæftiger ca. 120 medarbejdere, 70 i Danmark og 50 fordelt på Tyskland, England, Sverige og Letland.

Coop lader kunderne op

Coop er blandt de første detailvirksomheder i Danmark, der er klar til elbilerne. I dag blev den første ladestander ved Kvickly i Horsens indviet.

Coop er markedsledende inden for dagligvarer og ikke mindst økologi, hvilket falder rigtig godt i tråd med NRGi’s kamp for energibesparelser og klimaløsninger. Kvickly i Horsens er en af byens travleste indkøbssteder, og i dag, mandag den 22. november indviede Coop og NRGi en ladestander med to tilhørende parkeringsbåse, så ’elvognen’ kan lade op, mens indkøbsvognen bliver fyldt op.

− Vi er sikre på, at vi står ved indgangen til en helt ny æra inden for transport i personbiler.  Når vi ser på de klimaudfordringer, som verden står over for, er der ingen tvivl om, at vi i de kommende år vil se, at elbiler bliver en naturlig del af gadebilledet i Danmark. Og derfor er det også naturligt, at Coop, som et led i vores arbejde med miljø og klima, gradvist involverer os mere i elbiler og tilbyder vores kunder, at de kan lade bilen op, mens de handler i butikken. Selvom antallet af elbiler kun er i sin vorden, er det vigtigt at man får erfaringer så tidligt som muligt, for inden for de nærmeste år vil antallet af elbiler formentlig eksplodere, siger Mogens Werge, forbrugerpolitisk direktør i Coop.

Udfordringen med elbilerne er i dag lidt som historien om hønen og ægget. Uden infrastrukturen vil man som elbilejer være begrænset, men omvendt hvorfor sætte ladestandere op, så længe antallet af elbiler er ret begrænset? Den ’onde’ cirkel vil NRGi gerne bryde.

− Der er gang i en enorm udvikling på området, og vi vil som energiselskab være med til at skabe infrastrukturen, som er nødvendig for elbilerne. Vi er stærke på det område, fordi vi har kompetencer inden for både rådgivning, installation og design og udvikling af produktet. Vi har skabt et sortiment af æstetisk flotte og byrumstilpassede ladestandere, for vi tror på, at det er rigtig vigtigt, at folk også gider se på den, siger Morten Winther, kommerciel direktør i NRGi.

At netop Horsens er blevet udvalgt som location, passer godt med et andet projekt, som NRGi også er en del af. Otte elbiler bliver i disse år testet af familier i Horsens og Juelsminde tre måneder ad gangen, og de har nu flere opladningsmuligheder i nærområdet. I sommer fik Hedensted en ladestander, og nu er turen så kommet til Horsens.

− Det hænger godt sammen med Prøv1elbil-projektet, at der er flere opladningsmuligheder for de familier, der enten bor, arbejder eller handler i en af byerne. Vi er godt på vej til at få opbygget en stærk elinfrastruktur i Østjylland, og vi har mulighed for at teste forbrugsmønstre og behov, som er værdifulde for den videre udvikling, både inden for ladestandere men også det intelligente elnet, siger Morten Winther.

Lidt om ladestanderprojektet:

NRGi opsætter ladestandere hos udvalgte samarbejdspartnere. Ladestanderen er designet og udviklet af Veksø, der er ejet af NRGi. På nuværende tidspunkt har NRGi opsat 10 ladestandere i Østjylland, og flere er på vej. Projektet sker som led i NRGi’s ønske om at være foregangsvirksomhed og forbedre el-infrastrukturen.

Universitet under energilup

80.000 kvadratmeter, seks måneder – NRGi Rådgivning skal energimærke alle Syddansk Universitets bygninger.

Det er den store lup, der er hevet frem, når alle bygninger under Syddansk Universitet, SDU, skal kigges efter i krogene for energiforbrug. 80.000 kvadratmeter bliver luret efter for energioptimeringer, og det kan i sidste ende betyde økonomiske gevinster for universitet – og selvfølgelig en gevinst for klimaet.

Loven siger, at offentlige bygninger skal energimærkes, men det er ikke den eneste grund til, at universitetsbygningerne i Odense, Sønderborg, Esbjerg, Kerteminde og Slagelse bliver kastet ud i det grundige eftersyn.

− Det er også en måde til at finde ud af, hvad der skal og kan gøres for at spare på energien. En systematisk metode, som giver os svar på de projekter, vi kan gå i gang med med det samme, og de lidt større projekter, som kræver mere planlægning. Så vi forventer, at vi får et billede af, hvad omfanget er, og hvor meget vi kan få ud af det, siger Liv Lyskjær, energikoordinator i Universitets og Bygningsstyrelsen.

Rådgivningsfirmaet NRGi Rådgivning skal stå for energimærkningen af SDU’s 80.000 kvadratmeter. Arbejdet kommer til at løbe over godt et halvt år. Til sammenligning tager et almindeligt hus en dag at udføre energimærke på – men her er der ventilation, køleranlæg klimaskærme, varmeanlæg, belysningsanlæg, anlæg til varmt brugsvand osv., osv.

− Vi kommer med kompetencerne til at kortlægge energiforbruget og til at rådgive om, hvad de så kan gøre ved det. Alt fra mindre ændringer som sparepærer til større investeringer som solceller. I 99 procent af de energimærker, vi udarbejder, finder vi ændringer med en tilbagebetalingstid på 3-5 år, så der er som regel mange projekter at tage fat på. Vores første fokus her bliver en række laboratorier, som står over for en renovering – og så er det oplagt at have energimærkningen på plads, så de kan tage eventuelle anbefalinger med i den proces, siger Lene Messell, projektleder hos NRGi Rådgivning.

FAKTA – her skal NRGi Rådgivning energimærke bygninger:

Campus Esbjerg, Niels Bohrs Vej

Campus Sønderborg, Alsion

Campus Slagelse, Willemoesvej

Marinbiologisk Forskningscenter, Kerteminde, Hindsholmvej

Syddansk Universitet JB Winsløws Vej, Odense

HÅB i Århus

I dag er selskabet bag havvindmølleprojektet i Århus Bugt formelt blevet stiftet. Navnet på det nye selskab er HÅB (Havvind Århus Bugt A/S). Samtidig er den endelige organisationsstruktur faldet på plads.

Med stiftelsen af selskabet HÅB (Havvind Århus Bugt A/S) tages der fat på den reelle og lidt mere praktiske del af havvindmølleprojektet, som drejer sig om placering af 20 styk 3-6 MW vindmøller i området syd for det udpegede Natura 2000-område nordvest for Samsø.

HÅB’s stiftere består af de fem elselskaber omkring Århus Bugt − Brabrand Elselskab, Galten Elværk, NRGi, Viby Elværk og Østjysk Energi – samt Vindmøllelaug Århus Bugt.

− Med stiftelsen af HÅB har vi sat et stærkt hold, der kan være med til at sikre opførelsen af en ny havvindmøllepark i Århus Bugt. Et projekt som kan sikre ren energi til mere end 100.000 østjyske husstande. Nu er vi klar til næste skridt, som er yderligere undersøgelser, før det egentlige projekt kan påbegyndes, siger Hans Bjerregaard, ny direktør i HÅB A/S.

Med 20 nye havvindmøller i Århus Bugten vil der blive taget et vigtigt skridt i retning af at fastholde visionen om Århus som Verdens Vindhovedstad.

− Der er ingen tvivl om, at flere havvindmøller er en vigtig faktor for vores fælles kamp for at sikre fremtidens klima og forsyningssikkerheden. Og samtidig vil mere vindmøllestrøm styret i et intelligent elsystem blive en afgørende del af fremtidens energiforsyning. Derfor er det glædeligt, at vi i dag kan præsentere dette unikke samarbejde mellem fem elselskaber og et vindmøllelaug, siger HÅB’s nye formand Søren Egge Rasmussen.

HÅB A/S får kontor i Norsgade 17 i Århus. Næstformand i selskabet bliver Lars Broni fra Brabrand Elselskab.

Læs mere om vindmøllerne i Århus Bugt på vindmøllelaugets hjemmeside på www.vaab.dk

Et toilet løb med 1. pladsen i energikonkurrencen

Hen over efteråret har HTX-elever i Horsens og Århus knoklet med energibesparende ideer til en konkurrence, som designbureauet design this way og NRGi har taget initiativ til. Mere end 50 forslag er sendt ind - mandag den 25. oktober blev vinderideen afsløret.

Mandag den 25. oktober var der præmieoverrækkelse på NRGi i en konkurrence om den bedste energibesparende idé. Designbureauet design this way og energiselskabet NRGi har taget initiativ til konkurrencen, der blev afholdt blandt HTX-skolerne i Århus og Horsens – og som gav mere end 50 forslag.

Vinderen blev Kirstine Junge Stöcks fra Horsens. Hendes idé er at bruge brusevand til toiletskyl. Når man skal i bad, står de fleste og venter på, at vandet bliver varmt – det vand, vil Kirstine Junge gerne genbruge.

− Det er en meget enkel idé, men faktisk har jeg aldrig set den før. Der skal selvfølgelig udvikles på den, men i nyopførte huse og ved renoveringer kunne jeg sagtens se det blive indarbejdet forholdsvist billigt– og det kan give pæne besparelse. Løseligt udregnet bruger man cirka 44 liter vand til bad om dagen, ud af det daglige forbrug på cirka 130 liter vand, og alt efter hvor langt der er fra varmtvandsbeholderen til bruseren, så løber der faktisk en del spildvand ud, siger Udviklingschef i NRGi, Peter Lykke, der var med til at udvælge vinderideen.

Til at overrække præmien var østjyden Joachim B. Olsen. Han gav sin største respekt til eleverne. − Det er et meget aktuelt tema – klima er en af de største udfordringer, vi har i disse år, og det er rigtig vigtigt, at I er med til at udtænke ideer til, hvordan vi løser det, sagde Joachim B. Olsen.

Han benyttede også lejligheden til at give en lille peptalk til de fremmødte. Fra sin tid som professionel sportsudøver ved han i den grad noget om at gå efter sine mål, og han opfordrede eleverne til at gøre det samme – og huske, at det kræver passion, en klar strategi og hårdt arbejde. 

Både design this way og NRGi er imponerede over både antallet af forslag, og det arbejde som både elever og skolerne har lagt i konkurrencen. − Nogle af skolerne har valgt at tage konkurrencen ind som en del af designundervisningen for at skabe kontakt til erhvervslivet og gøre de studerendes undervisning endnu mere spændende, og det, synes vi, er enormt positivt. Og så er det positivt at se, hvor mange ideer der er sendt ind, og hvor kreative eleverne har været, siger Aske Korsgaard fra design this way.

Kirstine Junge Stöcks gik derfra som den lykkelige ejer af en iPad. 2. og 3. præmievinderne Phu Pham og Rune Dybdal fik hver et sparometer, som kan måle strømforbrug og billetter til AGF’s hjemmekampe i resten af sæsonen. 2. pladsen var ”Den skæve økopæl” – et projekt om belysning ved veje. 3. pladsen var ”NRGi Overview” – et computerprogram til at overvåge det daglige forbrug.

Fisk i det grønne

Kattegatcentret har indgået et klimapartnerskab med NRGi, og det betyder energibesparelser i stor stil.

Der står energibesparelser på menuen i Danmarks største tropiske hajcenter, og det er den helt store ’treretters menu’ – derfor har Kattegatcentret valgt at gå ind i et klimapartnerskab med energiselskabet NRGi, som skal assistere med at finde de mange besparelsesmuligheder. EL:CON, NRGi’s installationsdivision, har været på besøg i centret – ikke for at kigge på hajer, men for blandt andet at se på de lamper, der oplyser hajernes bassin og de pumper, der recirkulerer vandet. Og der er masser af komme efter.

− Vi har store projekter omkring energioptimering, specielt på el-området hvor vi kan se, at vi kan spare en masse penge på driften. Med aftalen med NRGi får vi nogle partnere, som kan hjælpe os i den omstillingsproces og hjælpe os til at få mest mulig økonomi ud af det, siger Jørgen Lund Møller, direktør i Kattegatcentret.

EL:CON har lavet den første gennemgang, og rådgiverne er godt i gang med de første besparelsesforslag.

− Kattegatcenteret er et eksempel på en bygning, hvor der i forbindelse med opførelsen er tænkt meget på det arkitektoniske udtryk og knap så meget på den tekniske drift. Vi er derfor i gang med en lang række beregninger på, hvad der kan skiftes og tilbagebetalingstider. Vi rådgiver om, hvordan det kan udføres og kommer med oplæg til produkter, siger Thomas Lyhne, projektchef i EL:CON.

I og med at Kattegatcentret lever af sine fisk, så er der store udgifter til at holde fiskenes bassiner i de optimale forhold med lys, temperatur og rensning, men derfor kan der stadig spares.

− Hajbassinet er oplyst af store lamper, og de trækker meget strøm. Vi skal have dem skiftet, så vi får det samme, eller måske mere lys men med mindre forbrug. Det gælder også i resten af hele huset. Hajbassinet har en halv million liter vand, som bliver renset gennem filtre med pumper, og dem regner vi med at skifte til nogle mere effektive og mindre drifttunge, siger Jørgen Lund Møller.

Økonomien er selvfølgelig en vigtig faktor, når Kattegatcentret går i gang med den store energigennemgang, men som så mange andre, vil de også gerne fortælle omverdenen om projektet.

− Vi kan rent faktisk være med til at gøre noget – vi kan spare CO2 og hjælpe til at mindske opvarmning af jordkloden. Det er selvfølgelig en god historie, som vi vil dele med både medarbejdere og gæster, siger Jørgen Lund Møller.